搜索

x

留言板

尊敬的读者、作者、审稿人, 关于本刊的投稿、审稿、编辑和出版的任何问题, 您可以本页添加留言。我们将尽快给您答复。谢谢您的支持!

姓名
邮箱
手机号码
标题
留言内容
验证码

用等离子体增强化学汽相沉积方法制备纳米晶粒硅薄膜光致发光

刘湘娜 吴晓薇 鲍希茂 何宇亮

引用本文:
Citation:

用等离子体增强化学汽相沉积方法制备纳米晶粒硅薄膜光致发光

刘湘娜, 吴晓薇, 鲍希茂, 何宇亮

PHOTOLUMINESCENCE FROM NANO-CRYSTALLITES OF SILICON FILMS PREPARED BY PECVD

LIU XIANG-NA, WU XIAO-WEI, BAO XI-MAO, HE YU-LIANG
PDF
导出引用
  • 报道用高氢稀释硅烷为反应气源,用等高子体增强化学汽相沉积(PECVD)方法淀积的含有纳米晶粒硅薄膜,未经任何后处理过程,在室温下观察到可见光致发光。将此光发射归因于纳米硅晶粒中的光生载流子在量子尺寸效应下所产生的光子能量高于硅单晶本体能隙,还对发光具有重要影响的一些淀积参数进行了研究。
    We report in this paper the observation of visible photoluminescence (PL) at room temperature from nano-crystallites of silicon films, which are prepared in a PE CVD system by using strong hydrogen diluted silane as the reactant gas source, without any post-processings. We attribute the PL to the photons above the band gap of bulk crystal silicon created by the carriers in the nano-crystallites under the function of quantm size effect. The effective deposition parameters are concerned.
    • 基金项目: 国家自然科学基金资助的课题.
计量
  • 文章访问数:  6792
  • PDF下载量:  493
  • 被引次数: 0
出版历程
  • 收稿日期:  1993-08-11
  • 刊出日期:  1994-03-05

/

返回文章
返回